معرفي كلّي مجموعه حیات طیبه


حيات طيبه ؛ اولین دبیـرستان هوشمند رسمی (متوسطه اول – غير دولتي – پسرانه/دخترانه) با مجموعه‌ي رویکردها، طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ي تربیتی-آموزشی:

متمرکز بر مسجد و برنامه‌های تربيتي و علمی

ویژه‌ي استعدادهای برتر

برنامه‌ریزی و اجرای مشترک و هدفمند فعالیت‌های مدرسه‌ای، مسجدي و کانون‌های فرهنگی

امكان حضور و استفاده از امكانات و برنامه‌هاي ويژه‌ي مجموعه (مدرسه-مسجد-كانون) به‌صورت تمام وقت (صبح، عصر، شب)


بهره‌گیری و پیوند خاص با فضای مسجد


به‌کارگیری روش‌های نوین خلاقیت و اکتشاف درمباحث علمی و عملي


به کارگیری فناوری روز، نرم‌افزارهاي ويژه و کلاس های الکترونیک و هوشمند در امور آموزشی


برنامه‌ریزی‌های تربیتی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت (همراه با نقشه‌ي راه)


بهره‌گیری فعال از اساتید و طلاب برتر حوزه و دانشگاه


فراهم ساختن بستر کشف، ارتقا و هدایت استعدادها، خودشناسی و خود استعدادیابی و آموختن و به‌کارگیری بایدها و نبایدها و روش‌های ارتباطی انسان (ارتباط باخدا، خود، دیگر انسان‌ها و دیگر مخلوقات خداوند…)


**اعضاي مجموعه حيات طيبه:


* خانواده حيات طيبه با تمسك به آيه شريفه “واعتصموا بحبل‌الله جميعاً ولا تفرقوا”، با همياري وبرنامه‌ريزي‌هاي مشترك گروه‌ها، نهادها و تشكل‌هاي زير (كه هر كدام از نظر قانوني داراي مجوزهاي مستقل مي‌باشند) از بركت و هم‌افزايي ويژه‌اي برخوردار شده‌است:

* مسجد

* دبيرستان پسرانه (متوسطه اول): ميدان بسيج(فلكه برق)؛ خ.فدائيان اسلام ۶ -پ ۲۳

* دبيرستان دخترانه (متوسطه اول): ميدان بسيج(فلكه برق)؛ خ.فدائيان اسلام۱۰-پ۳۴ (يا خ عنصري۱۵،روبروي كوچه‌ي شهيد توسلي۱۱ يا انتهاي خ۱۷شهريور۱۵)

* مؤسسه تغذيه و طب اسلامي و سنتي

* سازمان مردم‌نهاد با رويكرد جوانان و نوجوانان

* كانون فرهنگي-مذهبي

* هيأت مذهبي و جبهه فرهنگي

* خيريه

* گروه‌هاي خدمات دهي الكترونيك (شارژهاي الكترونيك، واگذاري و پشتيباني مراكز پيام انبوه، آموزش مجازي و …)


اين خانواده همچنين مفتخر به همراهي و  مشاركت‌هاي بزرگان توانمندي نيز مي‌باشد:

* تعدادي از اساتيد بزرگوار حوزه همچون استاد نظافت، حجت‌الاسلام واعظ موسوي، حجت‌الاسلام وافي و …

* تعدادي از اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها متمركز بر شاخه علم و صنعت و تربيت فن‌آور و كار آفرين همچون دكتر هاشميان، دكتر پوربدخشان و …

در خانواده حيات طيبه، اعضاي زير نيز در بدو تولدند:

* مؤسسه فرهنگي قرآن و عترت

* مؤسسه تربيت، نشاط و سبك زندگي اسلامي

***اين خانواده با توجه به بركت فراوان حركت‌هاي جمعي، از همكاري و هم‌افزايي با نهادها و تشكل‌هاي هم‌فكر و همسو، همواره استقبال و به آن افتخار مي‌نمايد.

**محورهای خاص تربیتی بر پايه قرآن و عترت عليهم‌السلام:

* مسجد و نماز

* ادب و مسئولیت پذیری

* انقلاب

**اصول و محورهای خاص آموزشی:

* اصل يادگيري اکتشافي و خلاق با انگيزه دروني

* اصل آزادی هدايت‌شده، خود استعداديابي و مهارت انتخاب صحيح

* اصل فعالیت‌های گروهی

* اصل تفاوت‌های فردی

* اصل شادابي و نشاط

**برخي از ابزارها و روش‌های خاص جهت رسیدن به اهداف تربیتی-آموزشی:

استفاده از اساتید و طلاب برتر حوزه به‌عنوان مؤثرترین عناصر تربیتی

استفاده از متخصصین تغذیه و طب اسلامی-سنتی

استفاده از اساتید دانشگاه و مهندسین موفق

استفاده از فناوری روز و کلاس‌های الکترونیک و هوشمند در امور آموزشی

استفاده از روش‌هاي نوين آموزش و يادگيري فعال

ارتباط قوی و مؤثر با مساجد و محور قرار دادن مساجد به عنوان مهم‌ترین پایگاه اسلامی و مراکز تربیت

استفاده فعال از فن‌ّآوری‌های روز، کلاس‌های هوشمند، نرم افزارهای قوی مدیریت، مستندسازی و تحلیل وضعیت دانش‌آموزان و مجموعه

طراحي و بكارگيري نرم‌افزارهاي خاص به‌منظور ثبت و مستندسازي روند رشد و تحليل و اصلاح ابعاد مختلف تربيتي و آموزشي به ازاي هر دانش‌آموز

ثبت، مستندسازی و تحلیل دائمی و مستمر فعالیت‌های افراد و گروه‌ها و رصد وضعیت رشد محصلین به صورت فرد به فرد وگروهی

نسبت پايين تعداد دانش آموز به مربی (معادل کلاس‌های بین ۱۰ تا ۲۰ نفره)

آموزش اکتشافی و هدایت شده دروس

آزادی عمل هدایت شده در انتخاب کلاس‌های درسی و غیردرسی در هر روز و هر ساعت

انجام تمامی فعالیت‌ها به صورت گروهی

برنامه‌های ویژه برای ارج‌نهادن و ترويج فرهنگ ایثار و شهادت

ارتباط و هم‌افزايي با تشکل‌های تربیت محور مشهد و قم

دایربودن فعالیت‌ها در قالب مدرسه و کانون از صبح تا شب از شنبه تا پنجشنبه

بهادادن و برنامه‌ریزی‌هاي ويژه برای مناسبت‌های مذهبی، ملی و فرهنگی خصوصاً ایام غدیر، محرم صفر، رمضان و دهه فجر

برنامه‌ها و فعاليت‌هاي تابستاني ويژه‌ي هدفمند، متنوع، جذاب و بسيار متفاوت (زمان ثبت‌نام براي تابستان ۹۴: از پنجم تا پايان ارديبهشت‌ماه۹۴)

برنامه‌ریزی‌های خاص برای اوقات خارج از مدرسه دانش‌آموزان باتوجه به ویژگی‌ها، علایق و توانایی‌های فردی ایشان

ایجاد محیط شاد و مفرح با فعالیت‌ها و برنامه های متنوع در داخل و بیرون مدرسه

طراحي و برگزاري بازي‌ها، جُنگ‌ها، همايش‌ها و اردوهاي هدفمند آموزشي-تربيتي

به‌کارگیری و پررنگ کردن ارتباط‌های مؤثر بین شاخه‌های مختلف علوم (دینی، تربیتی، علمی، هنری و…)

ارتقا و سوق دادن انگیزه‌ها از مادی به معنوی براساس ظرفیت افراد

ارتباط تنگاتنگ و قوی با خانواده‌ها و هم‌افزایی ویژه با ایشان

برنامه‌هاي ويژه فرهنگي تربيتي براي سرويس اياب ذهاب

برنامه‌ریزی و اجراهای مشترک و هماهنگ با کانون‌های تربیتی فرهنگی

ارتباط قوی و مؤثر با علما و حوزه‌های علمیه مشهد و قم

ارتباط مسئولانه با اقشار محروم

برگزاری اردوهای متعدد (تربیتی-علمی-حرم شناسی و…)

سپردن برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف به دانش آموزان

تأکید بیشتر بر ورزش‌های ارزشی و مورد سفارش اسلام  (مانند شنا، تیراندازی، کوه‌نوردی، رزمی و…) و تقویت روحیه ورزش‌کاری و پهلوانی

تبیین مهدویت راستین،صالح مصلح، وظایف و ویژگی‌های منتظران و معرفی چهره‌ي گروه‌های انحرافی همچون انجمن حجتیه و…

تمرکز بر آیات کلیدی و کاربردی قرآن کریم

مرور متن و ترجمه و شناسایی قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مفاتیح درحدوسع دانش آموزان

تبیین ولایت فقیه و روحیه ولایت پذیری و مهر به‌ ولایت

معرفي و انس با سبک زندگی اسلامی

رشد استعدادهای خاص در شاخه‌های مختلف علوم (قرآنی(حفظ، صوت، مفاهیمفنی و…)

ایجاد بصیرت و بینش درخصوص رسانه‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و تبدیل متربيان از استفاده کننده‌ی محصولات به تولیدکنندهمحتواهای ارزشی متناسب با استعداد و علاقه شان

سوق دادن تدریجی علایق به سوی ارزش‌ها
.
.
.

بازدید: 1032

ارسال نظر